Toimintakertomus kausi 2020-2021

RVK ry:n vuosikokous järjestettiin lokakuussa 2020, hallituksen jäseninä toimivat Asta H. (puheenjohtaja), Maileena T. (varapuheenjohtaja) ja Niklas D. (talousvastaava). Muina seuran luottamushenkilöinä toimivat Ville M. (siivousvastaava) sekä Andrew C. (juniorivastaava).

Koronatilanne vaikutti vahvasti seuran toimintaan koko kauden ajan, ja pahentuneen koronatilanteen vuoksi loppuvuoden 2020 yleisövuorot jouduttiin perumaan. Joulukuussa 2020 seuran sisäkiipeilytilassa “keivillä” järjestettiin otetalkoot, jossa otteet riisuttiin seiniltä, pestiin ja osa otteista lähti suoraan tammikuussa 2021 avattavalle kaupalliselle kiipeilykeskukselle Väelle. Keiville jääneistä otteista rakennettiin uusia reittejä seinille.

Tammikuussa 2021 Väki avasi ovensa, ja helmi-maaliskuussa tapahtui seuran oman sisäkiipeilytilan purku. Purkaminen tapahtui talkoovoimin ja maaliskuun lopussa avaimet luovutettiin vuokranantajalle.

Helmikuussa seuralla oli vahva edustus FINICE-jääkiipeilykisoissa. Paikalla kilpaili miesten sarjassa Jaakko Pellikka, Samuli Pekkanen ja Vicenc Jolis. Naisia edusti Mira Alhonsuo. Mira toi kultaa naisten sarjassa, Jaakko oli miesten sarjan 8., Samuli 9. ja Vice 11. Kilpailun voitto toi Miralle sekä Suomenmestaruuden että Eurooppa cupin osakilpailun voiton. Kisojen reittimestarina toimi Tapio Alhonsuo.

Huhtikuussa 2021 järjestettiin kevätkokous, missä tuli muutoksia hallituksen kokoonpanoon. Maileena T. jäi pois hallituksesta ja Raquel KS. valittiin hänen tilalleen. Neljänneksi jäseneksi hallitukseen valittiin Antti A. juniorivastaavan rooliin.

Toukokuussa 2021 seura järjesti Väellä Ulkokiipeily tutuksi -tapahtuman, missä käytiin läpi ulkokiipeilystä kiinnostuneille ihmisille access-asioita, Rovaniemen ulkokiipeilypaikkoja, rupateltiin yleisesti ulko- ja sisäkiipeilyn eroista sekä rekrytoitiin uusia jäseniä seuraan. Myöhemmin saman porukan kanssa käytiin myös Hiidenkirnuilla sekä Martti Servolla kiipeilemässä [boulderia].

Kesäkuussa 2021 järjestettiin Petäjävaarassa Pellossa ulkokiipeilytapahtuma, joka houkutteli yli 20 seuran jäsentä paikalle. Tapahtuman aikana Petäjävaara sai kolme uutta sporttikiipeilyreittiä: Pulttikoulu 21 (Tapio Alhonsuo), Punttijuntit (Mikko Voutilainen) ja Iron Idiots (Lauri Hilander ja Niklas Dahlberg). Kesäkuussa seura järjesti myös kolme köysikiipeilykurssia (alkeiskurssi, kalliokiipeilyn peruskurssi ja liidikurssi), kaikilla kursseilla pääkouluttajana toimi RCI Samuli Pekkanen.

Ulkokiipeilytoiminta oli aktiivista, mainittavia ensinousuja Korouomassa olivat mm. Tapio Alhonsuon Ristihonka (M9) sekä Sinfonia-M (M9+) sekä Samuli Pekkasen Lapin linjat (M7).

Lokakuussa 2021 seura järjesti Servolla ulkokiipeilykauden päättäjäistapahtuman, jossa oli joukkuekilpailu sekä purtavaa ja juotavaa. Marraskuussa järjestettiin pikkujoulut Väellä, missä kisailun ja yhdessäolon lisäksi Samuli Pekkanen piti esityksen aiheella Savosta Samonixiin.

Seuran junioritoiminta muuttui, kun junioritoiminta siirrettiin uudella sopimuksella Väelle syksyllä 2021. Syyskaudella oli tiistaisin kaksi ryhmää, joissa oli yhteensä 19 junnua. Junnuryhmien vetovastuu oli Andrew C:lla ja muina ohjaajina toimivat Lotta ja Siiri. Tällä kaudella myös kaikki juniorit tulivat RVK:n jäseniksi, ja heillä oli näin ollen voimassa Suomen kiipeilyliiton kiipeilyvakuutus. Junioriohjaajille maksettiin myös työkorvausta vedetyistä tunneista. Junnuharjoituskertoja vedettiin yhteensä 14 kpl syksyn aikana.

Pinja Antikainen edusti RVK boulder- sekä köysi-SM-kisoissa. Köysikisoissa sijoitus oli 7. ja boulder kisoissa 3. Seuran hallitus korvasi vuosikokouksen päätöksen mukaisesti hakemuksien perusteella kansallisen tason kiipeilykilpailujen korvauksia Pinja Antikaisen osalta maksimisummalla eli 500 eurolla.

Koko kauden ajan seura teki tiivistä yhteistyötä kaupallisen kiipeilyhallin Väen kanssa.